Ennen kohdentaminen tarkoitti lähinnä maksullisten medioiden valintoja. Osumia haettiin "talouspäättäjien", "myyntijohdon" tai "25-44:n" massoista. Vähän kehittyneemmissä kuluttajamarkkinoinnin proggiksissa myös esimerkiksi "Dinkies-" tai "Mossies-ryhmistä".
Kohdentamisen tulisi kuitenkin tapahtua relevantin sisällön kautta. Re-le-van-tin sisällön. Tästähän kaikki valistuneet tahot nyt paasaavatkin. Pitää ymmärtää, millainen sisältö asiakasta kiinnostaa ja mikä saa hänet toimimaan. Ilman massiivista markkinointibudjettia, tulee erilaisten sisältöjen testaaminen kuitenkin melko kalliiksi. Mistä siis vastauksia?
Tunne ja rekrytoi jakajat
Lähtisin liikkeelle Pareto-säännön mukaisesta 20 prosentin sakista. Eli niistä nykyisistä asiakkaista, jotka tuovat kyseisen teorian mukaan 80% tuloksesta. Jos tiedät ketkä asiakkaat ovat kaikista kannattavimpia, selvitä miksi. Selvitä myös millainen on heidän vertaisverkkonsa ja mitkä aiheet siellä puhuttavat. Siihen ryhmään kohdennetulla, ryhmän jäsenten jo omakseen ottamalla sisällöllä ollaan jo aika pitkällä.
Riski tietysti piilee siinä, ettei näillä toimenpiteillä tavoiteta niitä kaikkia muita tuhansia klikkaajia ja kurkkaajia, jotka saisi massapostituksella "kiinni". Karmea riski. Ettei tavoitetakaan massoja. Hui!
Jos oikein hifistellään, hyödynnetään suosittelua. Parhaiten osut silloin kun viestin välittäjänä on asiakkaasi. Mutta älä hötkyile, logoreferenssistä on vielä todella pitkä matka siihen, että asiakas olisi innokas toimimaan jakajana. Ehkä asiakas kuitenkin mielellään avaisi sinulle ovia? Sekin on arvokas alku.
Palkitse jakajat ja tue omalla tuotannolla
Tunnistaminen kuulostaa ihan simppeliltä hommalta. Sitä se onkin jos meillä on tieto siitä keitä asiakkaamme oikeastaan ovat. Eikä riitä että osoite-, luotto-, ja eurotiedot ovat tallella. Ei myöskään riitä että tiedetään organisaatiorakenne tai päättäjien tehtävänimikkeet. Tai se, että on tavattu 6 kertaa viimeisen 12 kuukauden aikana. Tarvitaan tietoa kiinnostuksen kohteista, arvostuksista, sitoutumisen motiiveista ja halukkuudesta jakaa hyviä juttuja eteenpäin - eli kokemuksesta. Kaikki eivät halua jakaa mitään, jotkut jakavat ihan kaiken mikä eteen sattuu.
- Ota niskalenkki parhaista asiakkuuksistasi ja heidän kokemastaan hyödystä
- Tiedä missä kanavissa sinun pitää olla läsnä ja valitse vain ne joihin sinulla on rahkeita panostaa
- Monista hyötyi samankaltaisille vastaanottajille: tuota sisältöä (tai osta siihen apua)
- Rekrytoi asiakkaat sisällön jakajiksi ja palkitse vaivannäkö asiaankuuluvasti
- Tue asiakkaan myyntityötä itse jakamallasi sisällöllä
Joko tiedät keitä ovat nuo 20%? Jos et, selvitetään se yhdessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti