maanantai 25. helmikuuta 2013

Someneeko silmissäsi?

Prosessiorientoituneen virka-asiantuntijan ja twitternatiivin yrittäjän välillä on kaamea, kumiseva kuilu. Kieli on eri, työskentelytapa on eri, ajattelu on eri. He ovat täysin eriparia. Siksi näitä kahta erilaista hahmoa yhteensovittava koulutus ja valmennus on aika fiksu juttu.

Allianz on yksi niistä yrityksistä, joka on hyödyntänyt "social entrepreneur -henkisiä" tyyppejä valmentamaan omaa henkilökuntaansa. Tavoitteena on valmistaa heitä kohtaamaan yhä kompleksisemman  ja vähemmän prosesseja kumartavan maailman haasteita. Saada heidät näkemään asiat eri tavalla. HBR:ssä on ehkä vähän loppua kohti kuivahtava - ja perinteiseen keinovalikoimaan lopahtava artikkeli kiinnostuneille.

Siinä on kyse valmistautumisesta radikaalin ajattelun riskiin. Jonain päivänä nimittäin joku ketterä ja sosiaalisesti lahjakas yrittäjä keksii tavan hoitaa bisneksesi 10 kertaa helpommin - hyödyntämällä jotain sellaista uutta markkina-aluetta jota ei hetki sitten ollut olemassakaan.

Soitellen someen?

Vaikka sosiaalisen median tai työskentelytavan valmennus tai koutsais kuulostaa trendikkäältä - viisaaltakin - on sen toteuttaminen omassa organisaatiossa vaativa tehtävä. Ei prosessi-ihmistä noin vain käännetä some-ihmiseksi. Eihän myyjiäkään ole saatu painamaan CRM-järjestelmän nappuloita vaikka ne ovat olleet olemassa ja vuosikaudet. Eikä koutsiksi riitä ihminen joka osaa päivittää LinkedIn-profiilinsa hienosti.  Kyse on ajattelun muutoksesta.

Sosiaalisten välineiden aikakausi on vasta aluillaan, mutta silti monet haaveilevat jo digiaalisen kahleen irroittamisesta. Kanavia on liikaa, tietoa on liian paljon, eikä ole oikein keinoja hallita kaikkia uutisvirtoja. Kuka voisi tehdä siitä selkoa? No, se natiivina somevirrassa uiva, radikaalia riskinottoa harjoittava yrittäjä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti