perjantai 12. helmikuuta 2016

Asiakaskokemus: lääkäri keittiön pöydässä

Päätin juuri asioinnin lääkärin kanssa. Istun tässä keittiön pöydän ääressä, lautasellani appelsiininkuoret ja lasissa tilkka vettä. Resepti olisi noudettavissa lähiapteekista. Iso peukku digitalisaatiolle.

Taustaksi täytyy kertoa, että olen sairastanut viisi päivää ihan tosissani vesirokkoa. Minäkin luulin sen lapsena sairastaneeni ja äitinikin niin muistelee, mutta ehkä se olikin ollut liian lievä. En tiedä. Taudinkuvaan kuuluvat näppylät ovat vähäisestä raapimisesta huolimatta alkaneet esittää tulehtumisen merkkejä, lääkäriin ei ole kiva mennä tartuttamaan muita (tämä tarttuu samassa huoneessa, ilman kosketusta) ja apteekkin on muutenkin juuri nyt vähän hankalaa päästä. Antibioottikuuri olisi varmasti paikallaan.

Lähdin metsästämään online-lääkäriä ja sain suosituksen tutustua Meedoc-palveluun. Vastaavanlainen palvelu Doctagonilla tarjosi aikaa maanantaille. Hah! Maanantaille. Hei tässä on kyse ONLINE-jutuista.
 
Meedocissa luotiin tili, syötettiin luottokorttitiedot ja painettiin aloita konsultaatio -nappia. Hinta 34 euroa per konsultaatio. Simppeliä.

Ajattelin kokeilla heti. Miinuspuolena mainittakoon että kaikki lomakkeet olivat englanniksi. Minua se ei tietenkään haittaa, mutta kielimuuri. Ehkä syynä on taustajärjestelmän kieli, mutta en ole ikinä tajunnut miksi niitä backendejä ei suunnitella loppuun asti asiakasystävällisiksi.

No hyvä. Lähetin kysymyksen antibiooteista klo 17.37 ja jäin odottamaan vastausta. Kymmenen minuutin päästä sain tiedon lääkäristä joka aikoo vastata minulle. Hän oli erikoistunut mm. ihosairauksiin ja lastentauteihin. Melko osuvaa. 17.55 hän vastasi että antibioottihoito voidaan aloittaa ja esitti liudan kysymyksiä.

Puuhailin välillä keittiössä ja kun kuulin koneen pingaavan, tiesin lääkärin esittäneen lisäkysymyksiä tai vastanneen minun esittämiini. Luin twitteristä uutisia ja söin appelsiinin.

Hän lähti selvittämään olisiko minulle vielä hyötyä vesirokkoviruslääkkeestä ja taas siivosin vähän keittiötä. Puhuin mieheni kanssa puhelimessa.

18.13 hän sanoi kirjoittavansa minulle reseptin ja kävimme läpi apteekin sijainnit, perheen voinnit ja muut lisätiedot. Hain vettä ja join sitä melkein pari lasillista. Vähän meni pöydällekin, se piti pyyhkiä. Kirjoitin pari työmeiliä.

18.55 hän aloitti vielä kirjoittamaan raporttia "käynnistäni" ja sovin sillä välin varsin kätevän sukulaisnoutopalvelun apteekkiasialle. Thank god on ihmisiä lähellä. Ei tarvitse mennä pikkuvauvojen kanssa samaan apteekkiin nämä mokkulat naamassa, taudin tarttuvimmassa vaiheessa.

Lääkäri jätti chatin vielä auki jos minulle tulisi kysyttävää ja tein taas muita juttuja. 19.30 hän sulki chatin, joka jäi 24 tunnin ajaksi luettavaksi järjestelmään. Kuitti solahti samantien sähköpostiin. Kuitin mukana 15 euron etu Uberiin. Siis ilmainen kyyti 15 euroon asti. (!!!!)

Ihan parhaimmasta päästä oleva esimerkki digitalisaatiosta käytännössä. Erinomainen kokemus sekä käyttöliittymästä että lääkäristä. Mobiiliapplikaatio täytyy ladata seuraavaksi.

En ihmettele, että muutkin suosittelevat. Odotan innolla että saan vastata palautekyselyyn jossain muodossa. Todellakin rahalle vastinetta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti