keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

Mistään ei tule valmista, jos ei altista

Kun tiedät tarpeeksi jostakin asiasta, osaat kiteyttää sen. Tuskallinen ja ihana totuus. On niin paljon opittavaa ja koettavaa, että koska sitä tuntisi itsensä valmiiksi.

No hitto! Mistään ei tule valmista, jos ei altista itseään arvostelulle, myötämielisyydelle, innostukselle tai tyhjyydelle. Siis raakiletta vaan muiden luettavaksi. Ja näin pistin ajatukseriekaleeni jakoon SlideShareen. Jos sinua kiinnostaa kyseenalaistaa ajatustani uusista yritysmaailman luonnonvoimista, tee se! Tyrmää, kannusta, ammu alas tai ylös.

Porterin kuolleen meren voimamalli

Olen jo pitkään hautonut ajatusta yrityskulttuurista joka tapahtuu itsestään, kun sen antaa tapahtua. Uskon vankkumattomasti siihen, että asiakaskokemusta draivaa lähinnä henkilöstön kokemus, jonka ihmiset tekevät itselleen. Silti yhä vahvoina seisovat hooärrän ja markkinoinnin, saati myynnin osastomuurit ja ylhäältäpäin sateen lailla niskaan ropisevat kulttuurin muutoshankkeet.

Ja sitten se strategia. Olenhan minäkin kasvanut Porterilaiseen totuuteen siitä, että strategia laaditaan kilpailijauhkien, ostajien sekä toimittajien neuvotteluvoiman sekä korvaavien tuotteiden pelossa. Se on vain niin kuollutta ajattelua. Siksi listaan päässäni uudelleen ja uudelleen viittä, tai no, vielä kuutta uutta voimaa:

- työn tekijän kokemus [tarkoituksellisesti erikseen kirjoitettuna]
- työn vastaanottajan kokemus
- radikaali avoimuus
- "näin on aina tehty" -uhka
-  kilpailijaseurannan uhka

Sitten piirsin niistä kuvan. Se lähtee Simon Sinekin vastustamattoman ihanasta golden circle -ajatuksesta, jonka olet ehkä nähnyt sata kertaa: vain sillä, mihin uskot, on vaikutusta. En ole yhtään hengellinen tyyppi, mutta syvyydessään ajatus vetää minut kyllä aika sfääreihin.

Tässä se raakileeni nyt on. Kommentoi, varsinkin jos se on sinusta "not quite there yet". Ei ole yhtään turhaa puhetta isojen asioiden ympärillä. Ainiin. Tein sen enkuksi, koska oli vaan niin paljon enemmän sanoja käytettävissä.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti