maanantai 29. syyskuuta 2014

Content selling - sisältömarkkinoinnin jatkopala?

Olen tuijottanut muutamaa erilaista sisältöfunnelia nyt jo jonkin aikaa ja kokenut sisältömarkkinoinnin ja myynnin synkan jotenkin hankalaksi tai teennäiseksi. Sittemmin olen pyöritellyt yhtä funnelia vähän tarkemmin ja yrittänyt löytää siihen jonkun yksinkertaistuksen. Yhtäkkiä tajusin mistä siinä on kyse. Markkinointi avaa ja myynti sulkee.

Mutta mitä sitten tapahtuu? Jatkaako myynti sisältötyötä? Tätä ajattelin tutkia lähelläni toimivissa yrityksissä, jotta osaisin esittää aiheeseen liittyen jotain muutakin kuin kysymyksiä.

We want more content

Aloin pohtia funnelin steppejä ja lähdin liikkeelle sisällön tuottamisesta. Sisältöä tuotetaan ja kulutetaan valtavia määriä ja ne herättävät parhaimmillaan keskustelua ja toimintaa. Osaavat markkinoijat yhdistävät tehokkaasti mikro- ja makrotasoa ja saavat oman sanomansa osumaan johonkin isompaan trendiin tai puheenaiheeseen. 

Sisällön jakeleminen on sitten oma lajinsa, mutta onneksi saatavilla on melko yksinkertaisiakin tapoja rakentaa jakeluketjuja. Joku varmaan haluaisi puhua markkinoinnin automaatiosta, mutta minä tapaan ajatella että menee aika pitkä aika ennen kuin löydetään toimiva logiikka, joka sitten oikeasti kannattaa pistää ruksuttamaan automaattisesti tavaraa maailmalle. Kun viestejä ammutaan osumatarkkuudeltaan järkevällä aseella oikeaan porukkaan, pitäisi syntyä vaikutusta.

Sisällön pitää olla yhtä hyvää tai parempaa kuin hyvä buukkari oli ennen

Jakelemisella pyritään houkuttelemaan relevantteja ihmisryhmiä tulemaan, menemään, lataamaan, ilmoittautumaan ja niin edelleen. Sisällön pitää tuottaa ahaa-elämyksiä ja muita oivalluksia ja osua vastaanottajaansa oikeaan hermoon. No, sitten kun haluttu reaktio on saatu aikaan, syntyy myyntimahdollisuus, prospekti, liidi tai mikä ikinä kenenkin funneliin parhaiten sopii. Melko arvokas sellainen.

Homma siirtyy myynnin hoidettavaksi. Mutta onko myynnillä yhtä hyvät välineet jalostaa keissiään kuin markkinoinnilla? Tuoko myyjä kentältä palautetta markkinoinnin rakentamasta ketjusta ja sen vaikutuksesta neuvotteluun? Onko myyntikäynnin aikana käyty keskustelu sisältömarkkinoinnin kehittämisen työkalu? Ehkä käy vain niin, että myynti klousaa keissin ja kellot kilisevät konttorilla. Ehkä ei pitäisi. 

Sillä eihän ole yksin markkinoinnin tehtävä tukea myyntiä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti