perjantai 13. marraskuuta 2015

Poikkeava vahvistaa uuden säännön

Olen kohdannut mentorointiurani aikana kirjavan joukon asiantuntijoita, joille yksi uravaihtoehdoista on yrittäjyys. Vaikka nostankin sille läikkyvän maljan, en aina ole ollut yhdestä kulmasta vakuuttunut. Ja se on tietenkin myynti. Niin moni ryhtyy yrittäjäksi ja ajattelee asiakkaan tulevan, kun palvelu on valmiina. Myynnin kanssa yksin jääminen voi näivettää ihmisen.

Lisäksi olen saanut varsin usein kuulla kuinka "myynti ei oo oikein mun juttu" tai että "teen mielelläni kaikenlaista kädet savessa kunhan ei tarvii kylmäsoittoja tehdä". Ja siis onhan se ihan hanurista pakon alla, paitsi joidenkin luurikuurilla itsensä kovettaneiden mielestä ja niiden mielestä jotka nauttivat pienestäkin myynnillisen voittamisen tunteesta.

Nyt on kuitenkin käynyt niin, että olen yllättynyt moneen kertaan. Jos monta kertaa olisi kaksi tai kolme, en kirjoittaisi tätä. Mutta monta on monta. Kohtaan yhä enemmän tyyppejä (naisia!), jotka mieltävät myynnin ihan luonnolliseksi osaksi mitä tahansa duunia. Puhuvat siitä kommunikaationa, kohtaamisena, auttamisena. Meinaan tukehtua oliiviini.

Nyt vasta mun maljani läikkyykin. Hip, hip, hurraa! Myynti on vihdoin ymmärretty oikein. Ja näistä kaikista tyypeistä tulee siinä vielä ihan sairaan hyviä. Ovatkin jo. He pärjäävät yrittäjinä tai yrittäjämäisinä organisaation primusmoottoreina. Myynti on asenne.

Cheers, you sales champion you!

2 kommenttia:

  1. Hyvä Riina, myös naisille myyntityö voi olla sekä luontevaa että erittäin miellyttävää tekemistä.

    VastaaPoista
  2. Kiitos Taru, eikö oo mahtava juttu! :)

    VastaaPoista