tiistai 2. huhtikuuta 2013

Kärsitkö sisältöfobiasta?

Kaksi yleisintä diagnoosiani sisältöongelmiin ovat: substanssifobia ja me ollaan niin erikoisia -syndrooma. Molemmat ovat yhtä vaarallisia ja valitettavan tavallisia. Sisältöongelmat johtavat nimittäin huonoihin myyntitoimiin, sillä kohtaamiset ovat löysiä. Substanssi ei ole ylimmän johdon ja senioriasiantuntijoiden yksinoikeudellista pääomaa. Substanssin on ulotuttava operatiiviseen markkinointiin ja viestintään, sekä myyntiin. Piste. Tai pilkku, koska aion jatkaa.

Olen joskus itsekin kuvitellut ääneen, että hyvä tekijä dunaa helposti viestintää nakeista ja hiilikaivoksista - vieläpä ihan samanaikaisesti. Heräsin jo aikaa sitten siihen totuuteen, että yritykset eivät voi ulkoistaa sisältöä mainos- tai viestintätoimistolle. Mutta mitä enemmän tutkailen maailmaan, tajuan kuinka tärkeää on että asiakkaalla on oma sisältö hallussa ja jaossa. Perinteisessä organisaatiossa siis mahdollisimman alhaalla. Ja olisihan se hyvä jakaa myös kumppaneille, useammin kuin kerran.

Substanssifobia kuriin oikealla asenteella

Monet sisällöllisesti monipuolista bisnestä palvelevat markkinointi-ihmiset kärsivät tuosta ensin mainitsemastani fobiasta. Se ilmenee niin, että substanssi mielletään olevan toimarilla tai sillä maailman kiireisimmällä toisella johtajalla.  Minä olen vain ne kädet jotka takovat toimenpiteitä ja kampanjoita ulos.  Enkä minä itseasiassa ole siitä niin kovin kiinnostunutkaan. Tämä on kuolemanvakava vääryys! Sinun on opittava ja ylläpidettävä sisältösi. Tee se yksi aihe kerrallaan, innostu, etsi ja löydä siitä jotain uutta. Jos et pääse itse liikkeelle, palkkaa itsellesi mentori auttamaan sinua alkuun.

Me ollaan niin erikoisia - että.

Käsi ylös kenen mielestä teidän bisnes on niin erikoista, ettei siitä pysty kukaan muu mitään järkevää sisältöä tuottamaan. Tässä on selvät paradoksin ainekset, josta voisin tuupata tekstiä toisen kilometrin verran, mutta jätän aiheen tähän. Totean vaan että, on se ihan maailman ihme, että samojen firmojen ongelmana voi olla nämä molemmat probleemat samaan aikaan.

Siispä klousaan ajatukseen: ota sisältö haltuun ja jaa se avoimesti hyvin valituille kumppaneille. Ota vastaan kumppanin ehdotuksia sisällön yksinkertaistamiseksi avoimesti ja tarkasti. Älä välitä vaikka aina ihan kaikki sanat eivät olisi juuri siinä järjestyksessä kuin toimitusjohtaja ne kirjoitti. Those days are over.



2 kommenttia:

  1. Ehdottoman hyviä oivalluksia, itse olen aina ollut sitä mallia, joka haluaa oppia edustamastaan asiasta aina enemmän ja enemmän enkä ymmärrä miten toisin voisi ollakaan - jos kokisin ettei homma kiinnosta, olisi johtopäätökseni se, etten ole oikeassa paikassa ja maisemanvaihdos olisi oikea ratkaisu ongelmaan. Mutta toki varsinkin asiantuntijaorganisaatiossa markkinointi/viestintähenkilön on helppo asettautua omaan lokeroonsa ajattelemalla että kaikki muut työtään tekevät kollegat ovat niin paljon asiantuntevampia edustamissaan aiheissa. Eikä se asetelma tule muuttumaan vain omassa poterossa itkemällä. Jos asemaansa tyytyy on tilanne lähes sama kuin löyhästi mainos/viestintätoimistoa käyttämällä: organisaatiosta kumpuavat ideat ja ajatukset eivät koskaan kiteydy kunnolla asiakasta ja kumppaneita palvelevaksi sisällöksi asti.

    Sosiaalisen median esiinmarssi on ilahduttavasti kyllä virkistänyt jo joitakin yrityksiä tajuamaan, että sisällöntuotanto pitää tapahtua perustavammanlaatuisesti organisaation sisällä ja ruohonjuuritasolla. Some-kentällä vaaditaan nopeampaa reagointia ja asian syvempilaatuista hallintaa, eikä kellään ole oikeastaan aikaa jäädä odottelemaan mitä johtotaso mahtaisi asiasta lausua. Toivottavasti kyseinen ajattelutavan muutos kiirii myös muuhun markkinoinnin ja viestinnän tekemiseen saakka.

    VastaaPoista
  2. Somelainen bisneskansa on vaan vielä kovin kapea edustavuudeltaan, mutta on siinä hyvä alku. Ei muuta kun perinteisempää kenttää pöllyttämään, kyllä se siitä!

    VastaaPoista