tiistai 23. huhtikuuta 2013

Älä osta toimistoa, hanki osaamista

Minua on kutkuttanut jo vuosia ajatus siitä, että yritykset eivät enää ostaisi palveluita toimistoilta. Insinööritoimistolta, asianajotoimistolta, viestintätoimistolta, mainostoimistolta, digitoimistolta - saati sitten suhdetoimistolta. Sen sijaan ostajat voisivat kerätä itselleen ringin hyviä asiantuntijoita ja opetella johtamaan osaamista. Ei olisi enää tilejä, joita voittaa, hävitä tai siirrellä. Olisi vain hyviä ihmisiä ja hyviä tekoja. Hankkeita ja projekteja tai pitkiä, laadukkaita suhteita tarpeen mukaan.

Toteutan tätä filosofiaa omien asiakkaideni parissa. Ehdotan heille aina, että asiakkaalla olisi resursseinaan useampia toimijoita - jopa kumppanien round table jossa kaikki jaetaan. Olen valmis luopumaan niistä projekteista ja toimenpiteistä, jotka eivät ole oman yritykseni ydintä. Joskus ihan riemusta kiljuen, toisinaan vähän harmitellen kun en itse osaa. Malli vaatii myös asiakkaalta omavastuuta ja tiedon jakamisen taitoa. Asiakkaan tehtävänä on ylläpitää infraa, johtaa projekteja ja huolehtia tiedonkulusta. Asiakkaan tulee ymmärtää johtaa ihmisiä, ei sopimuksia tai toimenpiteitä. Tämä vaatii opettelemista.

Verkottuminen syö salaisuuksilta pohjan

Tällaiselle verkottuneelle työskentelymallille on muutamia erittäin syvälle juurtuneita esteitä. Esimerkiksi se, että vanhassa maailmassa yrityksen toimenpiteet ja projektit ovat olleet järkälemäisiä. Oli kyse sitten tarjous-, sopimus-, toteutus-, tai mittausvaiheesta, niitä on tehty kuin iisakkilaista kirkkoa. On siis keskitytty tuotosten synnyttämiseen, ei tuotoksiin. Se on ruokkinut yhden luukun periaatetta.

Toisena esteenä on asiantuntijaiden "salainen osaaminen" ja "meidän konseptit", joita ei olla valmiita jakamaan asiakkaan tai muiden toimijoiden kanssa. Törmään edelleen sellaisiin tapauksiin joissa jokin asiakkaalle tärkeä data tai aineisto on palveluntarjoajan systeemien syövereissä ja "sitä ei saa sieltä ulos kuin rahalla". Tai koko projekti halutaan haalia yhteen taloon, vaikka osaaminen on vain tyhjänä kaikuva kuori.

Lisäksi tässä uudessa ja nopeassa maailmassa asiat tapahtuvat sykäyksissä. Ne etenevät ideasta toteutukseen nopeasti ja niihin liittyy paljon jakamista. Enää ei ole aikaa miettiä jokaista tavua. Ennen esimerkiksi yritysten tiedotusoperaatioita hinkattiin seitsemän viikkoa tai kuukautta. Nyt sanottavaa pitää olla heti ja mielellään vähemmän kuin 140 merkkiä. Ei siinä kauaa ehdi ihmetellä. Ja pitäisi vielä tietää mitä aikoo sanoa.

Miten se tehdään?

Niin, että miten tällainen verkottunut toimintamalli sitten saadaan kukkumaan. No, se vaatii muutaman perusjutun omaksumista.

1. Opettele kertomaan mitä teet ja haluat saada aikaan. Treenaa ihan.
2. Rakenna sen kokoisia hankkeita ja projekteja, että niissä voi pilotoida uusia tapoja ja toimijoita
3. Perusta jakamiselle infra, vaikkapa joku kollaboraatioalusta
4. Luo itsellesi ohjausmalli; tapa toimia oman verkostosi projekteissa
5. Avaa ovet uusille, vähän erilaisillekin kumppaneille
6. Sitouta verkoston liidereiksi ne kumppanisi, joihin luotat

Meillä Kramissa homma toimii radikaalin avoimesti

Toteutan tätä mallia rakentaessani omaa bisnestäni, joka on toki toimistomuotoinen, mutta koostuu tällä hetkellä neljästä kovin itsenäisestä osasta. Voisi jopa sanoa solusta, mutten viitsi, koska se kuulostaisi vielä vähän liian trendikkäältä. Jokainen organisaation osa voidaan myydä töihin yksin tai kaikki voidaan ketjuttaa joukkueeksi asiakkaan tarpeeseen.

Ihmiset joutuvat jatkuvasti vaihtamaan osaamista ja päivittämään omaansa, mutta kenenkään ei tarvitse osata kaikkea. Ei se olisi edes mahdollista. Jakaminen tapahtuu tarpeen mukaan verkossa tai kasvokkain, mikä ikinä kenellekin sopii. Kaikki jaetaan.

Asiakkaita koulitaan jatkuvasti siihen, että he osaavat paremmin johtaa meitä palveluiden tarjoajia. Se pitää hereillä ja valppaana oman osaamisen suhteen. Osaavien asiakkaiden parissa oppii myös parhaiten yhden konsultille tärkeän taidon: väärästä työstä kieltäytymisen.

Kumppanit otetaan meidän toimintaamme sisään, ei ulkopuolelle. Kaikille on yksi pelisääntö jota ei missään tapauksessa rikota: asiakkaan tyytyväisyyttä ei vaaranneta, vaikka se tarkoittaisi menetyksiä lyhyellä aikavälillä. Toimivassa avoimessa mallissa pitkän tähtäimen hyöty ylittää nopeat tappiot, sillä voidaan oikeasti alkaa puhua asiakaslähtöisyydestä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti