keskiviikko 5. helmikuuta 2014

Dealdashaa markkinointiajattelusi

Ohjelmistoyrittäjien Kasvufoorumi (-n livefeed) pisti taas ajatukset surraamaan. Se on kuulkaa niin että kasvu on tehtävä itse. Ei niitä kersojakaan päiväkodissa kasvateta. Siinäkään tapauksessa, että lapsosten kohdalla homma annetaan päiväkodin tehtäväksi, ei kukaan täysjärkinen vanhempi ulkoista kasvatusvastuuta.

Hitoksee tekosyitä olla kasvamatta

Se sama fiksu aikuinen ei kai ulkoista itseään työpaikkaansa hoidettavaksi tai bisnestään jonkun toisen varaan? Eipä. Jotkut sysäävät vastuun omasta kasvusta ensimmäisen tilaisuuden tullen itsensä ulkopuolelle. Ei ole rahaa, ei ole osaajia (-mista), osaaminen on kallista, konsultit on huonoja, asiakkaat on tyhmiä, kilpailijat tekee niin paljon paremmin ja etumatkaa ei voi kuroa kiinni. YMP. [ynnä muuta pa...potaskaa]. Tai sitten se kuuluisa: me ollaan jo kokeiltu kaikkea.

Jotta syntyy kasvua, on tehtävä markkinointia. Jos sitä ei osaa, pitää opetella. William Wolframin ja Dealdashin tarina avaa oivallisesti keissin siitä, miten otetaan ohjat kasvusta omiin käsiin. Kannattaa siis tutustua siihen laajemminkin. Mutta älä odottele kolmea vuotta, sillä silloin viisaudet ovat jo vanhentuneet.
UPDATE: Katso esitys täältä.

Markkinointi on hähmää, kunnes siitä ottaa niskaperseotteen

William ampuu expertiisinuolia sydämeeni joka kerta kun näen hänet. Siinä on kaveri, joka sanoo avoimesti että perustaessaan yritystään, hänellä ei ollut mitään hajua siitä, miten asiakkaat löydetään, tai pidetään. Hän kuunteli hyvin erilaisten, kalliiden experttien näkemyksiä siitä, mitä pitäisi tehdä. Lopulta mikään ei tuntunut ihan oikealta, ja tällä nuorella miehellä oli rohkeutta ottaa itse vastuuta tehdä yrityksen kasvu. No okei, mentorin avustuksella, mutta kuitenkin.

Dealdashilla on kahdeksan loogista periaatetta markkinoinnista [vapaasti suomennettuna]:

1) Mieti, paljonko asiakkaan hankkiminen saa maksaa?
2) Testaa erilaisia viestejä asiakkaiden houkuttelussa
3) Käytä analytiikkaa ja ymmärrä keitä asiakkaat ovat
4) Tunne asiakkaasi etunimeltä
5) Kiinnitä huomiota siihen, mitä brändistäsi puhutaan
6) Pyöritä somea samalla tavalla kuin kirjanpitoasi
7) Opi verkossa, sovella muualla
8) Kun haastat isoja kilpailijoita, älä pelaa heidän säännöillään

Vaikka William totesikin, että tämä logiikka sopii parhaiten btoc-bisnekseen, jossa asiakkaita on tuhansia, minusta siinä on viisauden siemenet myös beetobeehen. Ja tätä hommaa pitää tehdä kokoajan. Uudelleen ja uudelleen.

Itse olen tyytyväinen varhaiskasvatusorganisaation asiakas, joka käyttää kaupungin tarjoamaa osaamista oman kasvatustyön tueksi. Ja oman markkinointini ohjaimissa oleva yrittäjä, joka testailee ja tutkailee innokkaasti syntyvää dataa. Kyllä se kasvu sieltä löytyy.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti