torstai 10. huhtikuuta 2014

Blogivierailu: Myyjä hei, relaa!

Olen saanut nautiskella viikon verran TET-seurasta, kun veljeni kasiluokkalainen tytär Anni oli apulaisenani toimistolla. Uskon siihen, että kaikille työelämään tutustujille ja harjoittelijoille on annettava mahdollisuus oikeasti tutustua työhön, joten olen pyrkinyt järkkäämään (toimiston sisustuksen ohella) kaikkea sellaista puuhaa, mikä lähentelisi oikeaa työtäni.

Anni on etsinyt liidejä, tutustunut kyselyiden tekoon ja suunnitellut meille uudet hiirimatot. Sen lisäksi pyysin, että Anni kirjoittaisi oman näkemyksensä siitä, millainen on nuoren ihmisen mielestä hyvä tai huono asiakaskokemus. Tässä se tulee. Vieraileva blogistini Anni, otsikolla Myyjä hei, relaa!

Yhä törmää liikkeisiin, joissa viedään asiakkaiden palveleminen yli rajojen. On myyjiä, jotka yli-innokkaasti mainostavat ja tarjoavat erinäisiä tuotteita. Jos näyttää hetken mietteliäältä, tulee pirtsakka myyjä paikalle tarjoamaan apuaan ja esittelemään lukuisia (turhia) tuotteita. Tietenkin on hyvä, että otetaan asiakkaat huomioon ja heille tarjotaan mahdollisimman paljon apua. Kuitenkin on muistettava minkä tyyppisille asiakkaille liike myy tuotteitaan, sillä kaikki ikäluokat eivät halua yli-innokasta auttamista. Se onkin esimerkiksi joidenkin nuorille suunnattujen vaateliikkeiden ongelma. Palvelu sisältää yksinkertaisesti liikaa tekohymyä ja liikaa mainostamista. 

Jos ei tehomainostamista, niin...?

Mitä nuoret sitten haluavat asiakaspalvelulta, jos ei auttamista ja mainostamista? Siihen on vaikea vastata, koska nuoria on maapallolla niin monenlaisia. Yleiskuvan luulen silti tietäväni. Se että ylipirteä myyjä tulee valkaistut hampaat näkyvillä ja kymmenen erilaista tuotetta käsissään nuoren asiakkaan luo, on epämukavaa. Siinä tilanteessa tuntuu, että ei voi nauttia shoppailusta lainkaan. Nuoret haluavat enemmän sitä, että saavat kokeilla vaatteita tai katsella erilaisia tuotteita rauhassa. Ei niin, että myyjä seuraa perässä esimerkiksi sovituskoppiin ja huutelee:-Onko hyvän kokoinen? Tuonko toista väriä? Kokeilepas vaikka näitä tästä. Se on tungettelevan oloista ja epämukavaa. Usein nuoret eivät osta tuotteita sen perusteella, miten myyjä ne esittelee. Tärkeintä on, että nuori pitää itse tuotteesta.

Helppous+helppous=tyytyväinen nuori

Hyvä asiakaspalvelu. Ainakin minulle se tarkoitta aitoa hymyä ja tervehtimistä. Hyvä myyjä on avoin ja helposti lähestyttävä. Häneltä on helppo kysyä apua tai tulla puhumaan muuta. Hyvä myyjä ei seuraa niiden kymmenen tuotteen kanssa muutaman askeleen perässä. Yleisesti nuoret haluavat ja käyvät liikkeissä, joista on helppo itse löytää tuotteita ja joissa he voivat huoletta kulkea. Tärkeintä on muistaa, että nuoret pääosin haluavat, että asiat hoituvat sujuvasti. Silti pitää palvella tarpeen mukaan jokaista asiakasta -jotkut eivät pane pahakseen hiukan tungettelevaakin palvelua- ja pitää yllä monipuolinen palvelu. On tärkeää, että nuoret voivat itse hakea apua ja tietävät, että sitä on helppo saada.

Tuutulauluja marketteihin

Musiikki on nerokas keino luoda ostoskokemus positiiviseksi.  Itse tulen hyvälle tuulelle kuullessani musiikkia kaupassa tai muualla kaupungilla. Musiikilla en tarkoita mainoskappaleita. Musiikki luo hyvää oloa ja tuo rentoutta. Musiikin avullaa voi tuoda viihtyisyyttä. Ja viihtyyessäni esimerkiksi kaupassa, sitä tuhlaankin helpommin. Hyvän tunnelman voimaa ei kannata aliarvioida! 

Paketti kunnossa

Yhdistämällä viihtyvyyden, aidot sekä avoimet myyjät, helppouden ja oikein kohdistetun palvelun, saadaan aikaan miellyttävä ja hyvä asiakaskokemus. Kun nuoret asiakkaina saavat positiivisen kokemuksen, he hyvällä todennäköisyydellä pysyvät asiakkaina pitkään. Rakentamalla tällaisen paketin kumpikin osapuoli on tyytyväinen!

---
Kiitos Anni!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti