perjantai 4. huhtikuuta 2014

Yritys AB:n uutiset - kiinnostaa yhtä paljon kuin saippuan kilohinta

Kyllä niitä on ihana saada. Juuri minulle räätälöityjä ja päätöksentekohermojani kutkuttelevia uutiskirjeitä. Mutta harvassa ovat! Siksi tämä vinkkiartikkeli pureutuukin tärkeimpään, eli otsikkoon. Otsikko on ovi, jonka pitäisi olla sopivan houkuttelevasti raollaan.

Hyvällä otsikoinnilla saa aikaan todella paljon tehoa. Mutta jos otsikko koukuttaa, on sisällön nykästävä siimaa kunnolla. Se ei aina ole ihan helppoa.

Käsi ylös, kuka tunnistaa sen hyvän mielen, joka tulee kun joku on osannut kirjoittaa hyvän tekstin! Otsikko on todellakin lunastettu lukukokemuksen lopuksi. Ihan tekee mieli vähän pomppia tuolissa, jotta saisi ahmittua tekstin nopeammin ja samalla jokaista sanaa pureskellen. Sitä tavoittelemaan siis.

Vink vink:
1) Kerro otsikossa jotain mikä sisällössäsi on juuri tälle vastaanottajalle hyödyllistä tai viihdyttävää
2) Tuo otsikkoon aktivointi, jos aktivoitumista toivot
3) Älä härregud lähetä "meidän uutiskirjettä"
4) Vältä liian asiallista ja kuivakkaa toteamista
4) Älä lupaa sellaista, mitä et ikipäivänä pysty lunastamaan


On olemassa karkeasti viittä sorttia uutiskirjeotsikoita
Tässä muutama vastaanottajakokemus alkuvuodelta, pohdintaa niiden vaikutuksesta ja tyylistä. Sisällön rakentaminen ja sen kohdentaminen onkin sitten ihan oma juttunsa, johon on varmaan syytä palata oman vinkkiartikkelin - tai useammankin - muodossa.

1) Räyh! Asiaan rohkeasti puraiseva, klikkaanpa oitis -tyyli 

"Business Summit Published"
(Nordic Business Forum)

Ei mitään ylimääräistä, ei sanaleikkejä, ei krumeluureja. Pelkästään täsmälleen oikealle henkilölle tipahtanut, täsmälleen oikea viesti. Tiedän mistä on kyse, varaan oitis paikkani. Tai no ehkä ois voinut vielä olla pieni varauskehoite.

Sellaiselle tyypille, joka ei ole tapahtuman näkökulmasta varma nakki, olisi voinut käyttää houkuttimena name droppausta: Keynote: the former "Apple ad guy" Ken Segall, varaa nyt. Mut mulle ei tarvinnu. Ostin jo.


2) Mjoo-o. Ihan kiva, ton vois jossain vaiheessa vilkasta -tyyli

"Markkinointi- vai edustuskulu - tiedätkö mitä saa vähentää?" (Suomen Yrittäjät)
Yllättävän napakka avaus Yrittäjiltä, ihan kyllä kiinnostava. Tiedänkö mä varmasti? Mutta ei kuitenkaan ihan agendani yläpäässä. Kurkkaan myöhemmin tai soitan kirjanpitäjälle ja tarkistan että "ollaanhan me (minä) nyt ihan kärryillä".

3) 1+1=1 Asialliset insinöörimäiset otsakevirkkeet, joissa kaikuu arki ja tuote

"Isoltan verkkolaskupalvelu - jo 350 perustettua verkkolaskutiliä" (Isolta)
Joo-o, kyllähän toi Arkhimedes on mulla käytössä ja onhan tuo ihan iso määrä, mutta kai te sit ilmotatte jos mun pitää tehdä jotain muutoksia jo käytössä olevaan Maventaan. Heippa!

4) Me tehtiin tää (sulle) -tyyli

"Kanta-Helsingin Yrittäjät ry:n uutiskirje 1/2014" (Kanta-Helsingin Yrittäjät ry -duh!)
Jaa.

"HYPE 14 - Ohjelma on nyt julkaistu!" (Wanha Satama)
Te varmaan tiedätte mikä toi HYPE on, mutta mulla ei ole hajuakaan.

"Monthly letter xx/xxxx" (Nordic Business Forum)
Just kun pääsin teitä kehumasta. Sisältö on yleensä kokemukseni mukaan piinkovaa, mutta otsikossa voisi olla sitä. Tämä on yleisin kiusa. Hei me lähetetään sulle uutiskirje, mahtavaa!

5) Siis täh? -osasto

"Puhtaat ikkunat viestivät menestyksestä" (Sivex Oy)
Niinkö? Lukematta viestiä tiedän jo että on yritetty sitten vimosen päälle tehdä siivouksesta strategista menestystekijää. Ei voi olla nauramatta ja dellaamatta.

"Finnkino Business Newsletter | Oscari vai Kummeli?" (Finnkino?)
Kysyttekste multa?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti