keskiviikko 16. syyskuuta 2015

Älä hylkää Manua!

Hei pienehkön tai keskisuuren myyntiorganisaation tyyppi! Haluan esitellä sinulle parhaat työkaverini, Manun ja Arskan.

Manu on pitkäaikainen tuttuni, jonka kanssa on tehty töitä käytännössä aina. Hänen erikoisalaansa on työ, joka tehdään manuaalisesti (heh, mikä sattuma!). Hän rakentaa markkinoinnin ja myynnin toimenpiteitä erittäin voimakkaalla näppituntumalla ja pitää valtavan määrän tietoa ja lankoja käsissään.

Arska on sensijaan vähän suoraviivaisempi kaveri. Hän osaa toimia systeemisesti ja pyörittää todella monimutkaisia ja suuren datamäärän projekteja. Arska on automaatiotyyppiä.

Nämä kaverit ovat tänä päivänä markkinoilla aika eri huudossa. Arskan haluavat kaikki ja Manu meinaa jäädä työttömäksi. Mutta älä hyvä ystävä heivaa Manua!

Automaation kanssa ei kannata hötkyillä

Seuraan mielenkiinnolla kun konsulttitalot ottavat haltuun teknologiaa, jolla voidaan automatisoida asiakkaiden markkinointia, viestintää ja myyntiä. Automaatiokuume on selvästi nousussa ja Arskaa viedään lujaa.

Markkinointi ja myynti saadaan tekemään automaation avulla parempaa yhteistyötä, koska markkinoinnin tekemiä myynnin edistäminen on nopeaa, liidit ovat laadukkaampia ja kuolleen myyntimiehen soitot eivät enää osu yhtä usein harhaan. Tämä on ihan mahtava mahdollisuus!

Olen erittäin innostunut Arskasta, ja uskon että sellaiset kumppanit jotka eivät hallitse teknologisia ratkaisuja, tippuvat pikkuhiljaa pois tarjoajalistoilta.

Perushommat vaativat edelleen Manua

Suosin silti malttia ja järkevää vaiheistamista, ettei tule höpö housuun. Markkinoinnin onnistumisen edellytyksenä on tietää kenelle, mitä, milloin, missä ja miten. Tämän arvailu on ollut jo pitkään keskeisintä ammattitaitoani - ja siis kaikkien markkinointi-ihmisten taitolaji - ennen järjestelmiä. Siis ennen dataa. Nyt on mahdollisuus oikeasti hankkia se tieto.

Tuoreet kokemukseni asiakaskentästä tukevat kolmea peukalosääntöä.

1) Automaatioprosessi on mainio tapa oppia asiakkaista
Hyppää siis Arskan kyytiin, mutta opettele ensin logiikka jolla hän toimii. Joudut tekemään aika paljon hommia Manun kanssa, että esim. automaatioon tarvittava asiakasdata on kondiksessa - ellette kuulu CRM-ihme -porukkaan jolla data on validia.

Opettele pienen otoksen ja pienen idean kanssa automaation logiikka. Rakenna, mittaa ja opi tuloksista - vaikkapa yhden tuotteen ja segmentin kanssa.

2) Markkinointikoneet leikkaavat kiinni ilman sisältöä
Ennen hyppyä, varmista että sinulla on olemassa ja tulossa hyvää sisältöä. Sellaista joka on suunniteltu digitaalisen markkinoinnin tarpeisiin. Ei siis tuotematskuja, vaan asiakkaalle hyödyllistä tai viihdyttävää kamaa.

3) Automaatiota tarvitaan vasta kun variaatioiden määrä on suuri
Manu ei ole yhtään hullumpi kumppani, kun ollaan opetteluvaiheessa. Viestit, kohderyhmädata, sähköpostit, ladattavat matskut, videot, ab-testaukset ja tarvittavat ländärit, somejaot ja muut markkinoinnin palaset saa järjestykseen myös excelissä ja nappeja painelemalla. Mutta siinä vaiheessa kun segmenttejä, aineistoversioita, ländäreitä ja asiakaspolkuja alkaa olla paljon, Arska kannattaa pistää hommiin. Manun pää ei kestä sitä härdelliä.

Sit puuttuu enää jälkihoito. Ja siinähän me kaikki ollaan aina oltu ihan täydellisiä, eikö?

Että ei mulla muuta. Ai mitä? Ai että mihin tämän pohjaan. No esim. yhteen tuoreeseen keissiin, jossa Manu pisteli pöytään 150 liidiä ja melkoisen määrän tietoa tulevaa varten.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti