torstai 24. syyskuuta 2015

Viestinnän ilmatilassa voi olla ruuhkaa

Nyt olisi otollinen aika pyöräyttää käyntiin joku kriisi ja olla sitten sen suhteen melkolailla hiljaa. Volkkarin ja Bemarin osakkeen syöksykierre, päästöhuijausuutisista puhumattakaan, saa melko vähän huomiota sillä viestinnällisessä ilmatilassa on ruuhkaa. On lakot, säästöt ja pakolaiset.

Toisenlainen oli tilanne Talvivaaralla, Auerilla ja Aarniolla, kun niiden puiminen oli kiivaimmillaan. Puhumattakaan Kanervan Ilkan tekstareista. Näiden osalta unhola on pyyhkäissyt. Muistaakohan kukaan, että Kanerva oli avainroolissa siinä, että tänä päivänä kansallemme tarjoillaan säännöllisesti glamourtanssiin verhottua lihaisaa herkkua? Tai sitä, että Pasilan mies ei ole maahanmuuttoviraston virkamies.

Vaikka käytettyjen esimerkkien mittakaava on ehkä kansakunnan tasoa, logiikka on pienemmissä viestintäkuvioissa sama. On huomioitava viestinnän ilmatila. Ruuhkassa viestisi hukkuu. Ja vaikka se saisikin huomiota, ei sitä "kukaan muista". Jos viestintäsi ei saavuta Veetin kampanjan kaltaista näkyvyyttä, välineet ja sisällöt voi todennäköisesti käyttää aika monta kertaa uudelleen pienellä freesauksella.

  1. Et voi koskaan päättää mitä muuta on ilmatilassa ja kohderyhmäsi intressinä kun viestit.
  2. Älä siis yritä varmistaa kaikkia kulmia, saatat päätyä vatuloimaan ja lopulta olemaan hiljaa.
  3. Valmistaudu nopeisiin ulostuloihin ja reagointiin silloin kun sinulta kysytään.
  4. Toista. Tosi harva muistaa mitä sanoit tai kuka olet.

Suunnittele siis pikemminkin viestinnällistä jatkumoa, kuin lukittuja toimenpiteitä ja tiedotuskampanjoita. Järkevällä toistolla säästät perinteiseen tiedottamiseen tai kampanjointiin verrattuna rahaa.

Ja Veetistä voit tietysti oppia vielä sen, että totuutta paremman mielikuvan rakentaminen on helposti puhkaistavissa oleva kupla.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti