keskiviikko 9. tammikuuta 2013

Asiakkaan omavastuu


Asiakas kuvittelee usein konsultin voivan ratkaista hänen ongelmansa. Ja sama kuvitelma elää konsultin päässä. Periaatteessahan konsultit ovat sitä varten. Ja onhan paljon helpompaa tehdä yhdessä jotain mistä on innostuttu, kuin tuijottaa linjauksia, dataa ja prosesseja. Mutta mikä on tällaisissa tilanteissa asiakkaan omavastuu? Markkinoinnilla ja viestinnällä on pelottavan usein lupa puuhastella, eikä kaiken tarvitse tuottaa tulosta.

Viestintä- ja markkinointipalveluja ostaessa voi kokemukseni mukaan heittäytyä valmiiseen pöytään. Vimosen päälle viimeistelty presentaatio leiskoineen on kyllä kutkuttavaa kamaa. Mutta miten joku ulkopuolinen voisi ratkaista ongelman, jonka kanssa he ovat olleet tekemisissä pari tuntia neukkaripöydän yli?

Asiakkaan ongelmien ratkaiseminen vaatii tuntemista.

Tunteminen tarkoittaa sitä, että perehdytään tavoitteisiin, strategiaan, työskentelymalleihin, ihmisten osaamiseen, prosesseihin, palveluihin, tuotteisiin, ihmissuhteisiin, kumppaneihin, ja johonkin muuhunkin. Tämä tutustuminen vaatii työtä. Ja työ maksaa. Oletko sinä valmis maksamaan siitä, että kumppani tutustuu toimintaasi? Oletko sinä rakentanut riittävän tarkan briiffin kumppanillesi, jotta hän ymmärtäisi tilanteesi oikein? Mitä sinun tulisi huomioida kun ostat palvelua ennestään tuntemattomalta toimistolta?

Onko helpompaa vaan antaa kevyt briiffi, heittää pallo ja katsoa pysyykö konsultti pinnalla? Minäkin olen monta kertaa tuossa tilanteessa, lyhyessä narussa, tarjonnut asiakkailleni ihan käsittämättömän hyviä ja perusteltuja ratkaisuja, saanut ne kaupaksi ja toteuttanutkin. Mutta olivatko ne sittenkään tarpeen mukaisia?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti