tiistai 1. tammikuuta 2013

Ihana, kannattava asiakas


Asiakkuuksien johtaminen ja hallinta -  siinäpä kovin hyväntahtoisia suomennoksia tuiki tärkeään ja jokapäiväiseen asiaan, nimittäin CRM:ään.

Me pyrimme johtamaan asiakkaitamme niin, että he tuottaisivat merkittävää hyötyä liiketoiminnallemme. Hyvä. Asiakkuudet ryhmitellään parhaimmuusjärjestykseen sen perusteella kuka tuo eniten rahaa taloon. Ja tietysti sen, kenelle tehdyt projektit ovat kannattavimpia, eli missä joudutaan tekemään vähiten töitä per euro. Hyvä. Kannattavuus on erinomainen asia. Mutta eikö asiakaslähtöisintä - ja kannattavinta - olisi se, että segmentoisimme ykkösiksi ne, joille tuotamme eniten voittoa?

Ryhmittelyn lisäksi tapaamme asiakkaitamme ja viestimme heille kulloinkin käytössämme olevia kanavia pitkin säännöllisesti. Teemme sen silloin kun on jotakin ajankohtaista viestittävää. Mutta kovin usein ajankohtaisuus liittyy meihin, eikä asiakkaan liiketoimintaan. Eikö viestinnän pitäisi koskettaa asiakasta?

Perinteinen CRM tarjoaa työkalut yllä kuvattuun perinteiseen ryhmittelyyn, analysointiin ja kampanjahenkiseen viestintään. Rikas - eli sosiaalinen - CRM vie asiakkuudet ihan eri paikkaan. Sosiaalisen CRM:n lonkerot kurottavat kohta sinunkin yritykseesi, mutta oletko valmis luomaan suhteita ihmisiin, tarpeen mukaan?

Me autamme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti