keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Onko oma myynti sidosryhmä? Testaa itsesi.

Myynti etsii suorinta reittiä asiakkaan kukkarolle. Markkinointi pyrkii tukemaan tuota työtä luomalla näkyvyyttä ja mielikuvia sekä vahvistamaan suhteita miljoonaan sidosryhmään. Inhoan sanaa sidosryhmä -  sillä se antaa markkinoinnille tekosyyn hajauttaa tekemisensä. Sitoa energiansa tuhertamiseen. Eikä siitä ole myynnille suoraa hyötyä.

Jos joku itkee miksi myynti ei arvosta markkinointia, kannattaa kurkata yrityksen (toivottavasti) kirjalliseen markkinointimateriaaliin ja siellä kohtaan: kohderyhmä tai sidosryhmät. Ei siellä myyntiä mainita, mutta kaikki muut mahdolliset kyllä. "No kyllähän meidän täytyy hoitaa myös kumppani- ja vaikuttajasuhteet ja ja ja" -ajattelet. Joo täytyy, jos on varaa. 

No, yhden asian eteen markkinointi ja myynti yleensä tekevät yhdessä ihan valtavasti töitä. Se on  uusien asiakkaiden houkuttelu. Jopa liidiprosessit alkavat olla monessa myyntikonttorissa mallillaan. Mutta mitä tapahtuu asiakkaalle kun diili on clousattu? Hän saa uutiskirjeen. Tähän kohtaan kuuluisi ruma sana tai torven soitto.

Testaa itsesi

Kärjistän, koska se on duunini. Mutta itseänikin pelottaa kuinka oikeassa näytän kenttäkokemukseni pohjalta  olevan. Tässäpä pieni testi. Kyllä -vastauksesta 1 ja Ei -vastauksesta 0 pistettä.

Onko nykyinen asiakaskunta teille myynnillinen prioriteetti?
Tiedättekö millä tasolla asiakkaidenne sitoutuminen teihin on?
Ovatko asiakkaat viestintänne keskeisin aihe?
Tuottaako markkinointi myynnille helposti lisämyynnissä hyödynnettävää materiaalia?
Onko oma myyntiorganisaationne markkinoinnin kohderyhmä?

Montaks pistettä sait?

5= Onnittelen, tulette pärjäämään erinomaisesti mahdollisista taloustilanteen mutkistumisista huolimatta.
4= Hyvähyvä.
3= Olette hyvällä matkalla. Ehkä asiakassuhteen tilan voisi kartoittaa tai asiakkuusmarkkinointia kohentaa.
2 = Kyllä, uusasiakashankinta ja kaikenlainen suhdetoiminta on tärkeää, mutta kuka sen maksaa?
1 = Kuka asiakkaista tai myyjistä lähtee seuraavaksi?
0=  Jätä yhteystietosi, niin otan pikaisesti yhteyttä 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti