keskiviikko 5. kesäkuuta 2013

Voittoa ei tehdä, se saadaan (aikaan)

Ne yritykset, joissa  tehdään voittoa omistajille kuolevat hitaasti omaan huttuunsa. Ne ovat niitä yrityksiä, joissa säästetään, ylläpidetään kulukuria ja käydään eniten y:llä alkavia neuvotteluja. Niissä yrityksissä markkinointi ja viestintä on jonkun sivuduuni ja siellä pohditaan vähiten sitä miten yhteistyötä ja ihmisten osaamista pitäisi johtaa. Ne ovat management-yrityksiä. Voiton tekeminen on manageeraamista.

Manageerausyrityksen tunnusmerkkejä:
- niihin haetaan ihmisiä töihin toteuttamaan ennalta määriteltyä tehtävää ja prosessi on yrityslähtöinen
- ne ostavat asiantuntijapalveluita täysin omilla spekseillään ja hinnalla
- niissä johto ei tiedä ihmisten nimiä
- niissä laskutus tulee ennen lisäarvoa

Näissä manageerauksen tyyssijoissa eteenpäin pääseminen tarkoittaa yleensä organisaatiossa ylöspäin kiipeämistä. Eikä suinkaan parempaan asiantuntijarooliin tai vapaampaan myyjän rooliin uimista.

Mutta entäpä jos suurin osa ihmisistä ei motivoidukaan esimiesasemasta tai sovikaan päälliköiksi ja johtajiksi neukkareihin kuiskuttelemaan? Aika monia ihmisiä motivoi asiakkaan positiivinen palaute, asioiden aikaansaaminen ja kasvaminen suhteessa omaan rooliin. Mitä jos myyjä tai avainasiakkuuspäällikkö saisikin siis onnistumisen myötä aina vain enemmän tilaa ja vapauksia toteuttaa omaa tehtäväänsä? Saattaisi motivoida.

Keskeinen ero managementin ja leadershipin välillä on se, että managerilla on aina kiire, leaderilla on aina aikaa. Kaikista leadereista ei tule managereita, mutta jokaisesta managerista pitäisi tulla leaderi. Ihmiset asiantuntija- ja myyntirooleissa tarvitsevat tapoja tuoda esiin omaa osaamistaan ja tuottaa asioita jotka johtavat hyvään palautteeseen. Siltä johtajalta joka tietää heidän taitonsa ja nimensä sekä asiakkaan mielipiteen.

Voittoisan yrityksen johtaminen on leadershippiä. Siitä se sitten omistajillekin syntyy. Se voitto.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti