keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Nyt tarvittaisiin hyviä viestintäkumppaneita, anyone?

Olen kuullut sen nyt sata kertaa ja harmittaa raskaasti. Asiakkaat eivät löydä itselleen sopivia viestintäkumppaneita. Miksi? Koska kaikki tarjoavat vain generalistista puuppaa, eivätkä osoita innostusta asiakkaan bisneksestä. Onko myynnillä niin kiire, että tarjotaan copy-pastea, vai eivätkö viestinnän myyjät tiedä keitä oikeastaan halutaan asiakkaiksi?

Okei, hyväksyn sen että ei innostuta, mutta silloin ei myöskään tarjota, jooko? Olisi aika mahtavaa jos jostain löytyisi sellaista ihmisvoimaa, joka pistäisi asiakkaan sukat pyörimään jaloissa. Eihän se voi olla kamalan vaikeaa. Onneksi sellaisiakin on tullut vastaan, mutta harmittavan vähän.

Kyse on varsin yksinkertaisten plussien tuottamisesta asiakaskeskustelussa. Ei kukaan halua ostaa palvelua, joka knippa knappa täyttää tarpeen. Asiakkaat haluavat tulla huomioiduiksi, kuunnelluiksi, yllätetyiksi ja laskutetuiksi erinomaisesta työstä.

Tee siitä helppoa.
Poista myyntimateriaalistasi turha sälä ja tee asiakkuus helpoksi suhteeksi, jossa olet valmis eliminoimaan turhan ajan ja ihmeelliset prosessin vänkyrät. Kunnioita asiakkaan aikaa ja omaa osaamista.

Tuo joitan uutta, opeta jopa.
Joo joo, asiakasta ei pidä mennä opettamaan. Mutta jos sinulla on oikeasti osaamista, jota asiakkaalla ei ole, tee siitä merkityksellistä jakamalla. Anna asiakkaalle voimaa osaamisestasi. Varmista että asiakasorganisaatio tietää mistä osaaminen on peräisin.

Pistä pystyyn asiakkaan edun mukainen verkosto.
Et osaa kaikkea. Tunnusta se ja etsi asiakkaan puolesta uusia tukipilareita oman palvelusi myymiseen, toteuttamiseen ja tulouttamiseen. Vahvista asiakkaan verkostoa.

Tutkaile rohkeasti.
Älä pakota asiakasta ostamaan yhden koon ratkaisua, vaan tutki uusia innostavia mahdollisuuksia ja tartu niihin rohkaisemalla asiakasta. Myy, myy ja vielä kerran myy. Asiakkaan pitää saada ilmaisuunsa syvyyttä toteuttamasi viestinnän kautta. Siihen ei aina riitä tiedotusprojekti tai hyväksi havaittu some-kampanja - saati sitten kampanjasivusto. Ja joskus taas riittää.

Ole ainutlaatuinen
Tunnista ihminen asiakkaalla ja tee hänen työhönsä lisää arvoa. Mentoroi, ohjaa ja puutu epäkohtiin. Kun asiakkuudessa tulee vaikea paikka, ole läsnä pari ylimääräistä tuntia tai päivää ja osoita halua tuottaa tuloksia. Etenkin suhteen rakennusvaiheessa.

Pliis, tämä maa tarvitsee lisää hyviä viestinnän osaajia.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti